Wszystko co chcesz wiedzieć o Challengerze, ale nie masz kogo zapytać

Panuje powszechne przekonanie, że Challenger wchodził na rynek jako odpowiedź dla Mustanga i Camaro, ale czy na pewno? Przede wszystkim Dodge spóźnił się o dobre 5 lat. W roku 1970 rynek był już nasycony samochodami z klasy Pony a Mustang i Camaro też już nie przypominały tych samochodów z połowy lat ’60 czyli okresu największego boomu. Ponadto klasa Challengera była znacznie wyższa niż np. Mustanga, do którego też co prawda była dodatkowa opcja klimatyzacji, wspomagania, ale jednak w założeniu miał być to był prawdziwy Muscle Car czyli siermiężny, prosty z supermocnym silnikiem.  Challenger był większą konkurencją dla Cougara, który był bogatszą wersją Mustanga. A kończąc wątek „Challenger jako odpowiedź na Mustanga” porównajmy wielkość produkcji. W 1970 roku wyprodukowano ok. 80 000 sztuk Challengera i ok. 190 000 sztuk Mustanga.

Przejdźmy zatem do konkretów. Jak powstał Challenger?
Kojarzycie Baracudę? Produkowana była od 1964 roku przez Plymoutha, czyli markę wchodzą w skład koncernu Chrysler. To właśnie na jej podstawie i na tej samej platformie powstał Challenger. W sumie to na pierwszy rzut oka są to bardzo podobne samochody , tylko spójrzcie:

W jakich wersjach dostępny był Challenger?

Jeśli chodzi o nadwozie to oprócz Coupe w ofercie był również kabriolet, ale jedynie przez lata ’70-’71. Jeśli jednak chodzi o silniki to tutaj opcji było już więcej. Oprócz dwóch rzędowych szóstek do wyboru klient miał aż 8 silników V8.

silniki challenger

Dodatkowo kupujący do wyboru miał różne wersje wyposażenia. Najbogatszą wersją była SE, czyli „Special Edition”, którą charakteryzowały m.in. centralna konsola, winylowy dach czy skórzane fotele. skórzane.R/T (Road/Track) była wersją sportową, którą dodatkowo można było wzbogacić o SE. Samochody w takiej konfiguracji oznaczano R/T SE.

Jednak naszym zdaniem najciekawszą wersją była przygotowana na potrzeby wyścigów Trans AM. Oznaczana była „T/A” i dostępna tylko w pierwszym roku produkcji.  Pod maską pracował silnik o mocy 290 kM, które zamknięte były w 5,6 litrach. Charakteryzowały go trzy dwu gardzielowe gaźniki, czyli tzw. Six Pack. Wg www.hagerty.com najlepsze egzemplarze tego warte są aktualnie ok. 140 000$, kiedy jeszcze w maju 2014 roku ich wartość szacowano na ok. 95 000$!

Jak rozkodować VIN i Date Plate

Przykładowy VIN: JS23U0B187306
Pierwsza litera oznaczenie modelu. J- Challnger
Druga litera oznaczenie wersji. S-R/T
Trzecia i czwarta cyfra oznaczenie nadwozia: 23- Hardtop
Czwarta litera oznaczenie silnika: U- 440ci/390 hp
Piąta cyfra oznaczenie roku. 0- 1970
Szósta oznaczeni fabryki. B- główna fabryka Dodge’a w Hamtramck w stanie Michigan.

Wszystkie oznaczenia dla challengera pierwszej generacji znajdziecie w naszym opracowaniu poniżej:
VIN challnger

W przypadku samochodów Dodge’a sprawa z rozkodowaniem tabliczki znamionowej jest dużo bardziej skomplikowana niż z rozkodowaniem Mustanga.
Za przykład weźmy tabliczkę z Challenger R/T, który jakiś czas temu wystawiony był na Ebay. (Link do ogłoszenia)

tabliczka challenger

Jak widać w Challengerze jest zakodowane dużo więcej informacji na temat opcji w jakich wyjechał z fabryki niż w przypadku Mustanga (KLIK). Zakodowany w niej jest m.in: typ radia, opon, dachu, obić hoteli, silnik a nawet ilu biegowa jest wycieraczka.  Do rozkodowania wszystkich oznaczeń polecam te dwie strony:
http://www.genocide2600.com/~traviso/mml/bodydecode.html
https://www.themoparshop.com/shop/userDocs/options.pdf

Mateusz Lipiński

 

 

DOŁĄCZ DO NASZEGO NEWSLETTERA
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Chcesz kupić amerykańskiego klasyka? Zostaw adres e-mail a nie ominie Cię żadna okazja!
Każdego tygodnia w Stanach pojawia się kilka wyjątkowych okazji klasyków. Wiele z nich znika z lokalnego portalu ogłoszeniowego tego samego dnia. Sztuka polega na tym, żeby być pierwszym który kontaktuje się właścicielem.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *