Klasyk jako inwestycja #3

Nie jesteś fanem Mustanga? No to przyjrzyjmy się bliżej Corvette.

Generalnie wartość Corvette od dłuższego czasu utrzymuje się na tym stałym poziomie. Co oznacza, że 10 lat temu były bezpieczniejsza opcją inwestycyjną niż np. nieruchomości, ale nie zyskały dużo na wartości.
Żeby zweryfikować te stwierdzenie wzięliśmy kilka danych z www.hagerty.com

Wykres może być trochę nieczytelny, ale dzięki porównaniu randomowych Corvette z lat ’50-’60 ubiegłego wieku możemy wyciągnąć kilka wniosków:

1. Tańsze auta – te poniżej $50 000 utrzymywały się stałym poziomie z niewielkimi wzrostami i spadkami.

2. Jest grupa Corvette, których wartość w 2006 roku wynosiła $50 000 i przez kolejnych 7 lat utrzymywała się na tym poziomie aż w ostatnich latach zaczęła rosnąć do $60 000. To 20% wzrostu wartości – całkiem nieźle. Szczególnie jeśli kupiłbyś taką Corvette w 2013 roku i przez 4 lata zyskała by 20%.

3. Gdybyś miał trochę szczęścia w 2007 roku i kupił Corvette z 1969 roku z silnikiem 427ci/435 kM L89 i „six packiem” (ciemnozielona linia) to już rok później mógłbyś ją sprzedać z podwójnym zyskiem.

4. Inwestycje w droższe Corvetty są nieco ryzykowne.

Corvetty są droższe od innych Muscle Carów z tych lat, więc potrzebowałbyś większego budżetu na własny samochód marzeń. Nie każdy ma $50 000 schowanych w skarpecie, więc zobaczmy jakie mamy inne opcje. Sprawdźmy auta w gorszej kondycji -#4 Fair. Jeśli nie jesteś mechanikiem, nie masz własnego warsztatu, ale jesteś pełen zapału i w garażu masz trochę narzędzi to sam dasz rade przeprowadzić mały projekt renowacji przy pomocy Youtube.com. W końcu większość ludzi tak zaczyna!

Jak nie masz presji czasu (w przypadku klasyków to czas gra na Twoją korzyść) to na spokojnie zacznij robić research i ciesz się przywracaniem życia Twojemu klasykowi! Rozpocznij wspólny weekendowy projekt z synem lub córką od prostszych rzeczy. Wymień zawieszenie i elementy wnętrza – dywan, obicia foteli, wskaźniki a silnik zawieź do specjalisty. Na poniższym wykresie kilka opcji Corvette:

Ponieważ nie jesteś profesjonalnym mechanikiem pewnie uda Ci się odnowić klasyka do bardzo dobrego stanu, ale nie idealnego (#2 Excellent). Oczywiście – renowacja kosztuje, nawet jeśli przeprowadzasz ją własnymi rękami, ale policzmy to na szybko.

Ile naprawdę musisz wydać pieniędzy? Nowe wnętrze – $5 000, nowy lakier – $5 000, kompletny remont silnika $5 000, zawieszenie – $3 000. Za mniej niż $20 000 możesz łatwo przenieść klasyka z na wyższy poziom (#4 Fair -> #2 Excellent) z silnikiem i lakierem zrobionym przez profesjonalistę. Jak to wpłynie w na wartość Twojego auta? Zaczynasz od zakupu – $30 000, wkładasz $20 000, przez 10 lat zyskuje na wartości i masz w garażu klasyka wartego $95 000$.

Czy znasz lepszą lokatę?

Tak, te przedsięwzięcie będzie wymagało, pracy, nauki, googlowania i youtubowania, ale tak jest ze wszystkim (nie koniecznie ze złotem). Jeśli inwestujesz w giełdę też musisz cały czas ją śledzić i odpowiednio dostosowywać portfel do okoliczności. Jeśli kupujesz mieszkanie pod wynajem też musisz nim zarządzać – szukać lokatorów i mieć nadzieję, że go nie zniszczą, robić remonty itp.

Najlepsza Corvette pod względem inwestycyjnym jaką znalazłem?

 

1968 427ci/430kM (silnik L88 z czterogardzielowym gaźnikiem). Bardzo rzadko spotykana i bardzo droga, ale jeśli miałbyś $200 000 w 2006 roku i nie wiedział co zrobić z taką ilością gotówki to mógłbyś potroić swoją inwestycję. Nawet bez naprawiania samochodu! Po prostu wstawić Corvette do garażu i patrzeć jak jej wartość wzrasta. Co jakiś czas się przejechać, umyć, zabrać do kolegów do knajpy albo na zlot. Poniżej wykres:

DOŁĄCZ DO NASZEGO NEWSLETTERA
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Chcesz kupić amerykańskiego klasyka? Zostaw adres e-mail a nie ominie Cię żadna okazja!
Każdego tygodnia w Stanach pojawia się kilka wyjątkowych okazji klasyków. Wiele z nich znika z lokalnego portalu ogłoszeniowego tego samego dnia. Sztuka polega na tym, żeby być pierwszym który kontaktuje się właścicielem.