Wszystko co chcesz wiedzieć o Mustangu, ale nie masz kogo zapytać [Rok ’69/’70]

Rok 1969, czyli początek końca pewnej epoki Mustanga. W 1971 Mustang już tylko w niewielkim stopniu przypominał ten kultowy samochód, który podbił serca amerykanów(nie wspominając roczniku 1974) . W latach ’70 przyszedł kryzys paliwowy, który zupełnie zmienił podejście amerykanów do krążowników i potężnych paliwożernych silników. Spowodowane to było m.in. tym że kierowcy z nieparzystym numerem rejestracyjnym mogli tankować tylko w dni nieparzyste i na odwrót. O samym kryzysie i jego skutkach jeszcze się rozpiszemy, ale najgorszym z naszego punktu widzenia skutkiem jest  rok 1974 i brak możliwości zakupu Mustanga z V8.
Ale jeśli rocznik ’69/’70 miał być pożegnalnym prawdziwego Mustanga to trzeba przyznać, że Ford zrobił to z przytupem. Klient do wyboru miał aż 9 silników V8, tradycyjne 3 typy nadwozia- Coupe, Convertible, Fastback (od 1969 SportRoof) i aż 4 różne pakiety- GT, Mach1, Boss 302, Boss 429

Mach 1


Dla samochodu ze zdjęć powyżej przeprowadziliśmy szczegółową inspekcję. Przy wyjątkowych autach dla kolekcjonerów sporządzamy również raport, który dostępny jest TUTAJ

Mach1 to tak jak GT pakiet stylistyczny nadający sportowego charakteru Mustangowi. Dostępny był tylko w nadwoziu typu Sportroof a od standardowych aut odróżniało go:
– czarna matowa maską
– wlot powietrza na masce
– zawleczki na masce
– chromowany kapsel wlewu paliwa
– chromowane końcówki wydechu
– bogatsze wyposażenie wnętrza typu „Deluxe”
– opcjonalnie spojler
-opcjonalnie żaluzje na tylnej szybie

Mach1 na tyle przypadł do gustu klientom, że sprzedaż osiągnęła 72,458 sztuk i wyparła z rynku wersję GT, której sprzedaż osiągnęła 5,396 sztuk i w 1970 już nie została wprowadzona do sprzedaży. Tak samo jak w wersjach GT pod maskę trafiały tylko mocniejsze jednostki.
Były to 2 silniki o pojemności 351ci, jeden o poj. 390 i dwa 428ci.
H-Code= 351ci/250hp; dwugardzielowy gaźnik
M-code= 351ci/290hp; czterogardzielowy gaźnik
S-Code= 390ci/320hp; czterogardzielowy gaźnik
R-Code= 428ci/335hp; czterogardzielowy gaźnik; Cobra Jet RA
Q-code= 428ci/335hp; czterogardzielowy gaźnik; Cobra Jet

Każdy fan Mustangów prędzej czy pózniej natknie się na oznaczenie silnika FE. Jest to skrót od Ford-Edsel. Nazwy, którą oznaczono silniki Big Block w latach 1958 – 1976, które zapisały się na kartach historii jako silniki z bardzo dużym potencjałem mocy. Silniki te stosowane były miedzy innymi w autach: AC Cobra, GT40, AC Frua oraz w seryjnie produkowanych samochodach sportowych jak Ford Mustang, Galaxy, Fairlane czy Thunderbird.

Więcej o różnicach pomiędzy Cobrą Jet i Cobrą Jet RA znajdziecie TUTAJ

Łącznie w 1969 i 1970 wyprodukowano 113 428 Mach1.

Boss 302 

*Bossy ze zdjęć pochodzą z 1970 roku.

Boss powstał na potrzeby wyścigów Trans AM, które utworzone zostały w 1966 roku przez SCCA (Sports Cars Club of America). Są to zawody samochodów produkowanych seryjnie, których pojemność silnika nie przekracza 5 litrów. Samochody są podzielona na dwie grupy: o pojemności <2l i poj. >2l. Pierwsze cztery lata T/A w klasie wyższej to rywalizacja Forda i Chevroleta. Najpierw dwa razy pod rząd wygrał Mustang, ale już 68′ i 69′ wygrał Camaro Z28.
Wyścigi T/A podobnie jak NASCAR są bardzo popularne w Stanach Zjednoczonych a w lata 60′ dyktowały reputację marek. Dlatego po dwóch latach porażek z główną konkurencją inżynierowie Forda postanowili stworzyć samochód, który odzyska tytuł. W 1970 roku dzięki Bossowi 302 tytuł wrócił w ręce Forda.

Silnik do Bossa generował moc 290 kM, dzięki czemu do setki przyśpieszał w 6,9 sekundy a 1/4 mili pokonywał w 14.6 sekund.
Oznaczone były jako G-Code’y

Łącznie w 1969 i 1970 wyprodukowano 8641 Bossów 302.

Boss 429

 

Boss ze zdjęć powyżej trafił na licytacje podczas aukcji Mecum organizowanych w Chicago w 2015 roku.
Najrzadziej spotykany Mustang z lat 1969/1970. Powstał na potrzeby wyścigów NASCAR jako główny konkurent dla Dodge’a Chargera Hemi Daytony. Tak samo jak w przypadku wyścigów Trans AM, aby samochód mógł zostać dopuszczony na wyścigów NASCAR musiał być wprowadzony do seryjnej sprzedaży i tak w latach ’69/’70 powstało ich łącznie 1366 sztuk. Pod maską pracował silnik o pojemności 429ci (7l), który generował moc 375 kM.

Jak rozkodować numer VIN i date plate

Zacznijmy od numeru VIN.
Przykładowy: 9R02C125559
Pierwsza cyfra mówi o roku produkcji. 9 dla 1969 i 0 dla 1970
Litera „F” oznacza, że został wyprodukowany w fabryce w Dearborn. (R= San Jose; T=Metuchen)
Trzecia i czwarta cyfra informuje o typie nadwozia. 01 dla Coupe, 02 dla Fastbacka, 03 dla Kabrioleta
Piąta litera odpowiada za silnik:
Dla 1969:

silnik 69
http://mustangattitude.com/

Dla 1970:

http://mustangattitude.com/
http://mustangattitude.com/

Pozostałe cyfry są indywidualne dla każdego auta.

Przykładowa Date plate
'69 Mach 1 SCJ 060

Body 63C= Mach 1
Color C5= Kolor Black Jade Metallic
Trim 3A= Wnętrze w kolorze czarnym; Mach1 Luxury
Date 30A= wyprodukowany 30 Stycznia 1969
DSO 16= Zamówiony został do Philadelphii
AXLE V= Przełożenie 3.91:1; Traction-Loc – typ mechanizmu różnicowego, który rozkłada moc na dwa kola
Trans 6= 4 biegowa manualna skrzynia biegów o krótkim przełożeniu

Wszystkie oznaczenia znajdziecie tutaj:
http://classicponycars.com/69data.html
Ale bardzo wygodny jest ten decoder:
http://www.mustangdecoder.com/decoder.html

Mateusz Lipiński

DOŁĄCZ DO NASZEGO NEWSLETTERA
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Chcesz kupić amerykańskiego klasyka? Zostaw adres e-mail a nie ominie Cię żadna okazja!
Każdego tygodnia w Stanach pojawia się kilka wyjątkowych okazji klasyków. Wiele z nich znika z lokalnego portalu ogłoszeniowego tego samego dnia. Sztuka polega na tym, żeby być pierwszym który kontaktuje się właścicielem.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *