Ten zabytkowy Fastback GT z 1968 roku właśnie dotarł do Polski. Sprowadziliśmy go na specjalne życzenie jednego z naszych klientów. Jak go znaleźliśmy, jaką ma historie i czemu jest jedyny na świecie, możecie zobaczyć TUTAJ
Teraz czas na więcej konkretów związanych z samym samochodem.
Zacznijmy od silnika.
S-code czyli Fastback GT z silnikiem 390ci (6,3l) o mocy 325KM.
Ten konkretny egzemplarz dzięki kilku modyfikacjom generuje ok. 400KM i 500Nm
Kolektor dolotowy w silnikach FE to jeden z ciekawszych elementów silnika o bardzo burzliwej ewolucji. Inżynierowie przez lata testowali rożne rozwiązania i dlatego wariacji kolektorów jest teraz bardzo dużo. Low raiser dual quad to jedno z najbardziej pożądanych rozwiązań w kręgach miłośników Fordów. Dwa gaźniki 4V to pierwsza rzecz jaka rzuca się w oczy po podniesieniu maski. Rozwiązanie to usprawnia przepływ powietrza i podnosi moc silnika. Stało się ono bardzo popularne wśród producentów części zamiennych i do dzisiaj wielu mechaników stosuje je w swoich Hot Rodach.
Utwardzone gniazda zaworowe i zawory ze stali nierdzewnej to niezbędna modyfikacja w celu dostosowania silnika do bezołowiowego paliwa. Silniki wyprodukowane przed latami 70-tymi dostosowane były do paliwa wzbogaconego w ołów, który miał za zadanie chronić elementy silnika, głownie cylindry. W roku 1974 ołów został wycofany ze względu na negatywny wpływ na środowisko , co w znaczącym stopniu wpłynęło na prędkość zużywania się niektórych elementów. Najbardziej podane na zużycie są zawory, które warto wzmocnić podczas remontu silnika. Inna alternatywa to wzbogacanie paliwa w celu zabezpieczenia zaworów.
Mechanizm zapłonowy MSD zapewnia niezawodny zapłon bez konieczności ciągłych regulacji normalnego punktowego mechanizmu zapłonowego, które znane sa z problemów z korozja i duża wrażliwością na temperaturę. W celu zachowania oryginalnego wyglądu komory silnika MSA zamontowany jest pod schowkiem w kabinie auta.
Blok został profesjonalnie odnowiony, bez konieczności rozwiercania cylindrów, co pozwoliło na zachowanie oryginalnej pojemności silnika. Większa pompa paliwowa z silnika 428 Cobra Jet pozwala na zwiększaną dawkę paliwa, co w połączeniu z lepszym przepływem powietrza i większymi kolektorami wydechowymi daje bezpośrednie przełożenie na moc silnika. Walki rozrządu o innym kacie i czasie otwarcia (wyrażonym w stopniach) to kluczowa modyfikacja w silnikach wolnossących – więcej na ten temat przeczytacie tutaj: http://autokult.pl/14392,walki-rozrzadu-budowa-i-dzialanie
W celu zapewnienia ze moc ta zostanie przeniesiona na kola konieczna była wymiana sprzęgła, docisku, zamontowanie mocniejszego 3″ walu, i 9″ tylnego mostu.
Detale:
- 390 ci z 4 biegowa skrzynia top loader.
- Standardowa szerokość cylindrów i skok tłoka, po szlifowaniu
- C3AE-9425-J / 427 kolektor dolotowy niskiego wzniosu z dwoma gaźnikami 600 cfm Holley
- Odwrotnie zamontowane (tak jak w oryginale) dźwigienki gaźników
- Utwardzone gniazda zaworowe
- Zawory 428 ze stali nierdzewnej (2.09 / 1.66)
- Oryginalna listwa paliwowa
- Oryginalna pompa paliwa Carter z 428 Cobra Jet
- 1 z 100 Oryginalny filtr powietrza Buddy Barr
- Dystrybutor Ford Duraspark
- Zapłon MSD-6AL z limiterem obrotów zamontowany wewnątrz samochodu
- (z dodatkowymi częściami)
- Walki rozrządu Comp CC33-224-3 – wznios 494/502 i czas otwarcia 268/274
- Kompresja 10.0 / 10.25
- 427 marine flywheel and C5TA truck bell housing
- Mniej niż 2 tyś mil po remoncie silnika
- Kompletny “build sheet” dokumentujący remont silnika z opisanymi wszystkimi częściami i ich numerami włącznie z blokiem silnika, głowicami itp
- Ponad 400 koni mechanicznych i 500 ft lbs momentu według Comp Cam
- Kolektory wydechowe Hooker Competition Plus / z ceramiczna powłoką wewnątrz i na zewnątrz
- Wszystkie śruby głowicy i części rotujących ze stali nierdzewnej ARP
- Aluminiowany wydech z H-pipe i końcowymi wydechami Flow Master serii 40 wychodzący przez tylny zderzak z chromowanymi końcówkami – całościowo wyspawany, żadnych opasek
- Zrobiony na zamówienie 3” wal napędowy z najmocniejszymi krzyżakami
- Wsporniki trakcji Lakewood z hakami i gumowymi końcówkami
- Sprzęgło I docisk robiony na zamówienie
- Nowa pompa hamulcowa
- Nowe przewody hamulcowe ze stali nierdzewnej z przodu do bloku masiaznego bloczku, z zaworem ciśnieniowym i standardowymi przewodami z tylu
- Hamulce tarczowe z przodu / Bębnowe z tylu – wszystko po remoncie, nowe tarcze, nowe bębny
- Brak wspomagania
- Fabryczny Oryginalny większy drążek stabilizacyjny
- Tylny most 9” ze sprzęgłowym mechanizmem różnicowym (LSD) i przełożeniem 4.30
- Amortyzatory KYB
- 5-piórowa sprężyna po stronie kierowcy i 6-piórowa sprężyna po stronie pasażera
Wnętrze :
Zostało zachowane w oryginalnym stanie z kilkoma modyfikacjami.
Auto zostało dopieszczone w każdym szczególe, dodając kilka kluczowych elementów podkreślających sportowy charakter. Wszystkie użyte części są z najwyższej półki.
A jako wisienka na torcie pełna dokumentacja z trzema workami rachunków.Detale:
- Kompletnie odrestaurowane na oryginalne / czarne w siedzeniami comfort weave
- Fabryczny pakiet GT
- Panel deski rozdzielczej z drewnianym słojem
- Drewniana kierownica z klaksonem Mustang
- Lewarek zmiany biegów Hurst z fabryczna biała gałka.
- Brak nawiewu
- Oryginalna podsufitka z konsola i podświetleniem
- Brak osłonek słonecznych
- Zaślepiony panel radia z zegarami temperatury I ciśnienia oleju
- Zaślepiona nagrzewnica
- Brak wygłuszenia dźwięku
- Obrotomierz zamontowany na kolumnie kierowniczej
- Składana tylna kanapa
- Oryginalne ramienne pasy bezpieczeństwa
- Pasy bezpieczeństwa NPD
- Otwierany panel do bagażnika
Karoseria:
Za odtworzenie tego wyjątkowego lakieru odpowiedzialny był syn Mike’a, który zadbał o wszystkie szczegóły. Co jest wyjątkową rzadkością w USA.
Detale:
- 1 nowy lakier w 2005 – w oryginalnym kolorze Presidential blue metalik z oryginalnym perłowo niebieskim paskiem C na boku, pod bezbarwnym lakierem tak jak wyjeżdżały z Fabryki
- 5 warstw lakieru bezbarwnego
- Kolor wypolerowany na lustro
- Wszystkie panele proste, bez żadnych defektów. Wygląda jak lustro, przy którym można sie golić. Prawdziwie wyjątkowa przejrzystość.
- Wnętrza drzwi, spod maski I tylnej klapy bagażnika wypolerowane tak samo jak na zewnątrz.
- Komora silnika w tym samym kolorze
- Skrupulatna 24-miesięczna odbudowa
- Wszystkie wnęki idealnie spasowane od góry do dołu I od przodu do tylu samochodu
- Wszystkie elementy karoserii fabryczne poza przednim lewym błotnikiem, który wymieniony został 30 lat temu.
- Maska potraktowana czarnym lakierem, nie tak jak naklejka w oryginale.
- Kierunkowskazy w masce
- Fabryczne chromowane boczne tylne lampy („marker”) z czerwonymi światłami
- Chromowane przednie kierunkowskazy w dolnej części błotnika
- Aluminiowe przednie kola Weld 15 x 4 w/ 175-80R 15 z oponami BF Goodrich
- Aluminiowe tylne kola 15 x 8 z oponami P275/60R15 Drag Radials
- Felgi sa w idealnym stanie i polerowane ręcznie każdej zimy wewnątrz I na zewnątrz
- Wszystkie szyby oryginalne Carlite poza przednia, która także jest Carlite, ale z przyciemnieniem przeciwsłonecznym
- Wszystkie chromy lśniące, zderzaki wymienione.
- Oznaczenie Hurst Equipped na tylnej klapie po lewej stronie.
PODWOZIE :
- Przeciwrdzewne czarne zabezpieczenie
- Czyste – zero rdzy
Podsumowując:
14-nasto letnia praca Mike’a doprowadziła samochód do naprawdę wyjątkowego stanu. Dodatkowo Raport Marti Elite identyfikuje ten samochód na jeden jedyny w swoim rodzaju (One of one car). Wszystkie rachunki od pierwszego dnia do dnia sprzedaży, podzielone karoserie, silnik i wnętrze.
Samochód używany był do jazdy na co dzień i do wyścigów. Na podstawie fabrycznego pakietu drag race, wynika ze mógł być to DRO (Drag Race Optioned), ale niestety nie można tego potwierdzić.
Krzysztof jeszcze raz gratulujemy wyboru!